donderdag 9 juli 2009

Dag 6: Los Angeles

Vandaag waren we alweer vroeg uit de veren. Onze dagen hier starten rond 06.30. Na een superstart breakfast konden we er weer tegenaan!

Na het ontbijt en de grondige smeerbeurt met zonnecrème trokken we naar het nabije metrostation. Daarna namen we de rapid line, een snelle busverbinding, naar Santa Monica. Deze busrit van ongeveer 15 mijl duurde zowat een uur. In LA is het verkeer telkens heel druk...

In Santa Monica wandelden we over de pier van Santa Monica en zagen we de bekende reddershutjes uit de serie Baywatch. Vervolgens huurden we een tandem en fietsten we over een verharde weg over het strand naar Venice Beach. Venice Beach is bekend om zijn vele kunstenaars, straatartiesten en excentriekelingen. Waar we verbaasd over waren was het feit dat er heel veel clochards en daklozen lagen te slapen onder de palmbomen of op het strand. Het contrast met dit rijke kustgebied is heel groot. Voor een gezinswoning aan de promenade betaal je hier al gauw $1 500 000.

Na ons stranduitje gingen we terug richting Hollywood. We verkenden de beroemde Hollywood Boulevard. Hier vind je de beroemde theaters van Kodak en Grauman's. In het Kodak Theatre worden de jaarlijkse oscars uitgereikt.

Op de Boulevard ligt de Walk of Fame. Op dit deel was het heel druk. Alles is er ook erg commercieel. Constant probeert men je aan te spreken om je iets te verkopen of om een guided tour aan te smeren. We hielden dit stukje van Hollywood snel voor bekeken. We waren niet echt onder de indruk van de Boulevard, we vonden het eerder vergane glorie die kunstmatig in leven wordt gehouden.

's Avonds namen we nog de metro naar downtown LA. We zagen er de Walt Disney Concert Hall en de City Hall.

Morgen verlaten we LA en trekken we met de Amtrak (trein) naar San Diego. We gaan er de San Diego Zoo bezoeken.

Meer foto's vind je via de link in de rechterkolom. Klik dubbel op de foto's en lees wat extra uitleg.

Enkele algemene indrukken tot nu toe op een rijtje:

- Het is hier warm, maar een bries maakt veel goed! 's Morgens is het steeds overtrokken en fris, maar tegen een uur of negen is het al gauw weer 30°C.

- Rond 20.30 is het hier reeds donker. Dat is even wennen.

- Alle plaatsen die we tot nu toe bezochten waren telkens heel netjes. Amerikanen gooien hun afval niet zomaar op straat. Sorteren en recycleren is dan weer iets wat we haast nooit zien.

- Alle ontbijten in de hotels worden geserveerd in piepschuim bordjes en bekers, het bestek is uit plastic. Er heerst echt een wegwerpcultuur.

- Veel supermarkten en eetgelegenheden zijn 24/24 open.

- Amerikanen bieden vaak ongevraagd hun hulp aan als ze zien dat je ergens iets aan het zoeken bent. Soms leuk, soms vervelend.

- Het verschil tussen rijk en arm is groot. Je ziet op straat mensen strompelen die dringend medische zorgen nodig hebben, maar het niet kunnen betalen.

- Het is hier verdraaid lang zoeken voor je wat gezond eten vindt. Zelfs belegde broodjes bulken van de extra kaas en saus.

- Los Angeles is zo groot dat het bijna niet te overzien is. In deze stad heb je makkelijk een uur nodig om van het ene stadsdeel naar het andere te gaan.

- In Los Angeles voelden we ons wel heel blank. 50% van de bevolking zijn latino's, 10% van Aziatische oorsprong, 10% zwart en de overige 30% is blank.

1. een vast ritueel 's morgens voor het werken: jullie website bekijken...amai wat hebben jullie al gezien in die paar dagen.
    Vandaag laatste werkdag, voor mij voor het verlof, voor pa...tot zijn pensioen?

2. leuk om alles te kunnen volgen, het is boeiend geniet van de mooie dingen en de natuur

3. inderdaad heel leuk om alles te volgen, we reizen met jullie mee doorheen Amerika, ja, we kunnen nu ook zeggen dat we al iets van Amerika zagen, zelfs Niel kijkt boeiend mee...Wat eens stad L.A., niet te doen...geniet verder. En Jeroen niet te zat geweest op je verjaardag??:-)

4. @Karien en Luc: prettige reis hé!
    @Sabine: Fijn dat je van onze belevenissen geniet. Jeroen heeft een large cola gedronken om zijn verjaardag te vieren. Large = inhoud meer dan een liter.

5. Inderdaad een voltreffer voor de thuisblijvers, zo'n blog! Amai, drukke programma's als die om 6.30u starten, maar Amerika is zo groot en er is inderdaad veel te zien. En 't ligt niet om de hoek, dus je moet ervan profiteren als je er éénmaal bent. Wij vertrekken volgende week maandag voor een weekje naar het noorden van Nederland (vlakbij Dokkum). Hebben een B&B gevonden: www.debolstienpleats.nl.(zeer oude karaktervolle hoeve). Hopen er wat te kunnen wandelen en fietsen tussen Ruben zijn voedingen en slaapjes in!

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.